Veelgestelde vragen over TeleDE

Van wie is TeleDE?
TeleDE is een dienst van Dermicis. De dienst wordt mogelijk gemaakt door ZIVVER, een platform voor veilige communicatie.

Voor wie is TeleDE?
TeleDE is een dienst is voor huisartsen en aan hen verbonden praktijkondersteuners.

Hoe werkt TeleDE?
TeleDE is te gebruiken als app op een smartphone maar ook als webapplicatie op een tablet of computer. U logt in met uw gebruikersnaam en wachtwoord en krijgt vervolgens een sms-verificatiecode opgestuurd. Met uw smartphone stuurt u enkele foto’s van een huidaandoening samen met medische en patiëntinformatie naar Dermicis. Foto’s worden direct vanuit de app gemaakt (zoals bijvoorbeeld bij Whatsapp). Vragen zijn eenvoudig te beantwoorden, vaak door een meerkeuzeoptie aan te vinken. Het uitvoeren van het gehele consult duurt ongeveer twee minuten.

Een dermatoloog van Dermicis geeft binnen enkele uren antwoord over de diagnose en voorgesteld beleid. Het antwoord wordt ook als Edifact bericht naar u verstuurd.

Wat kost TeleDE?
TeleDE is kosteloos voor huisartsen en ook voor patiënten, omdat wij met verzekeraars hebben afgesproken geen kosten in rekening te brengen voor het uitvoeren van een teleconsult. Wanneer een patiënt op basis van een verwijzing op consult komt bij Dermicis wordt een normaal zorgtraject gestart. Hiervoor brengen wij de gebruikelijke kosten in rekening bij de zorgverzekeraar die op basis hiervan (een deel van) het eigen risico van de patiënt kan inhouden.

Welke informatie moet ik invullen?
Verplichte informatie bestaat uit foto’s van de huidaandoening, medische informatie, BSN, geboortedatum en naam van de patiënt

Voor welke aandoeningen kan ik TeleDE gebruiken?
In principe kan TeleDE voor alle dermatologische aandoeningen worden gebruikt. Gepigmenteerde afwijkingen zijn helaas niet goed te beoordelen op een normale foto en moeten vaak met een dermatoscoop bekeken worden. De dermatoloog zal in dat geval adviseren de patiënt te verwijzen.

Hoe snel stuurt Dermicis antwoord?

We er streven ernaar om binnen het dagdeel te reageren waarop we de consulten hebben ontvangen.
Dermicis beantwoordt een teleconsult (op werkdagen):

Consulten ontvangen:Zijn afgehandeld:
Vóór 12.30 uurVóór 13.00 uur
Vóór 17.00 uurVóór 17.30 uur
Met status 'Spoed'Binnen 30 minuten
Buiten kantoortijdenDaaropvolgende werkdag, eerste dagdeel


De teleconsulten ingezonden op officiële feestdagen worden op de volgende werkdag afgehandeld.

Kan ik met mijn Zivver account ook TeleDE gebruiken?
Als u al een Zivver account heeft kunnen wij u toegang geven tot TeleDE. Vervolgens gebruikt u uw Zivver account om in te loggen. Zie ook Wilt u TeleDE gebruiken?

naar boven